الاثنين، 16 مارس 2009

قلبى ياصغير


قلبى يا صغير مالك متحير

سيبها على ربك بكره جَاى أَجمل

عارفه إنك بتحلم و نفسك بُكره تِفرَح

عارفه إنك مِستنى بَسمة تِحلى عُمرك

الأيام بِتجرى وياريتها طب تِـهَـدى

عايزة أعرف طريقى عايزة أختار بنفسى

هاتقلى إنك تعبت هاتقلى إنك زهقت

هاقلك الأمل مالى روحى وعقلى

هاقلك إن رَبى حبه بيجرى فى دَمى

هاقلك إن عمرى حابب يحلم ببكره

ردى عليك بسيط الدنيا مش نهاية

دى الجنة هيه حلمك وربنا المجيب

عيش الدنيا ببساطة مش مِستاهلة الحكاية

إفتح قلبك لربك إدعيله إنه يساعدك

قرب أكتر وأكتر ده العمر مش مَـدِيـد

هاتلاقى الفرحة جاتلك هاتلاقى الخير نَادَاك

ربك أصله رحيم عَادل سَميع مُجيب

قادر يُجبر بِخاطرك عَايزك تِقول آمين

ياله بسرعة ياقلبى دى الفرحة جانب بَـابَـك

إفتح قوام لِرَبـك إخشع تِلقى السعادة

الأربعاء، 11 مارس 2009

من بكره أنا هامسك قلمى


من بكره أنا هامسك قلمى

بكره حلمى هايبدأ يكبر بكره الفرحة هاتحضن قلبى أصلى رايحة على مدرستى

واخده معايا كل حاجاتى برايتى اللى هاتبريلى قلمى أستيكتي اللى هاتمسح غلطى

وآدى مسطرتى اللى هاسطر بيها طريقى وآدى مقلمتى اللى هاتحضن كل حاجاتى

ماما كويتلى كمان مريلتى بابا عطانى فلوس مصروفي جدو قالى ربى يصونك

من بكره أنا هامسك قلمى

راح أخليه سنه رقيق علشان يبدا يرسم حلمى

وهاخليه صلب حديد للى يفكر يأذى بلدى

وهاخلي كلامه نار تكوى اللى يخوني أو يخدعنى

ربى ياربى حقق حلمى خلينى بسمة تفرح أهلى خلينى مصدر فخر لوطنى

إحفظ قلبى طهر روحى خلى حبك هوه هدفى

إحفظ ماما و بابا و جدو إحميلى حلمى ساعدنى فى ألمى

من بكره أنا هامسك قلمى

الاثنين، 9 مارس 2009

غلطش أنا ؟



كتكوتى لسه نونو
لونه أصفر حلمه يكبر
عايز يلعب حابب يعشق
واخد راحته مانا دلعته
سر شقاوته حبى فيه
دمه خفيف مصايبه كتير
حابب يعرف غاوى يبحث
حاسب منه يتعلم فيك
قالى فى مره عايز أتعرف على كتكوته
قلتله لسه بدرى عليك
قالى طيب وأنا مارتحتش
ربك يستر أصله عنيد
فجاءة فى يوم قالى عايزك
قلتله عينى قالى ها فاجأك
لقيته أخدنى بسرعة سحبنى
فتح الباب .... ها إيه رأيك
دى كتكوتى ناعمة وحلوه
سكر بودرة فى جمالها مافيش
قلت أجيبها تتعرف بيكى
مانا قلتلك لسه بدرى
إنتى قلتى بدرى عليه أصلى صغير
وأنا ماطلبتش إنى أعرفها
أنا قلتلها إنك عايزة تحكى معاها وأهوه مايضرش
إنتى قلتى بدرى عليه لكن إنتى إيه المانع
و أهو لما أكبر راح أخليكى تعرفينى بيها
ها إيه رأيك
غلطش أنا

الأحد، 8 مارس 2009

بحبك قوى


بحبك مع إنك مش ملاك
بحبك لما بحكيلك عن كل مشاكلى وتساعدنى فى حلها مهما كانت
بحبك لما بحكيلك عن مشاعرى وكل اللى بحس بيه و بتقدر تستوعبنى وتنصحنى
بحبك لما تيجى تحكيلى عن مشاكلك ومشاعرك وتشاركنى فيها وأحس إنى حته منك
بحبك فى طيبتك اللى مالهاش مثيل
بحبك فى حنيتك اللى بتخلى كل اللى حوليك يحبوك قوى
بحبك لما بتستحمل عصبيتى و غلطى معاك وبتحاول تعرف مالى
بحبك لما نخطط مع بعض لأى شىء عايزين نعمله وبابا مش موافق عليه
بحبك لما أستناك بالليل وترجع نفضل نرغى مع بعض لحد ما الفجر يطلع من غير ما نشبع من بعض
بحبك حتى مع أخطائك و تصرفاتك اللى كتير بتبقى هاتجننى
بحبك برغم إختلافى معاك ساعات كتير
بحبك زى ماأنت بعيوبك وبمميزاتك
بحبك قوى يا أحمد ووحشتنى قوى قوى قوى

خد بالك من نفسك ومن مروة ومريم
وإرمى حمولك على ربنا
وقول دايما يارب

<أهدى هذه الكلمات إلى أحمد أخى>

{إذا أردت أن تظل فى قلوب الآخرين مهما كانت أخطائك إجعل الطيبة سلوكك و الحنان ميزتك و التسامح مبدئك}

السبت، 7 مارس 2009

عذرا فأنا عندي أزمة ثقة

لا أعلم هل الخطأ فينا أم فى من حولنا
ولكن غالبا حتى وإن كان يوجد خطأ فى من حولي فالخطأ الأكبر عندي
فأنا عندي أزمة ثقة لا أعلم من أين أتت ولا أستطيع السيطرة عليها
فكيف أثق فى غيرى وأنا لا أعرفه حتى وإن تحادثنا حتى وإن ضحكنا
فأنا لا أعرفه فهناك مقولة صحيحة مئة بالمئة تقول {هل تعرف فلان فتقول نعم , هل عاشرته فتقول لا , إذا أنت لا تعرفه}
لقد أصبح الكذب والنفاق صفة من صفات هذا العصر
أشاهد كثيرا من البشر أفعالهم ليست مثل قولهم
والمشكلة أنهم ليسوا قلة بل كثيرين
فما أسهل من أن تستمع إلى غيرك فتظن أنه ملاكا فحديثه يتفق مع أفكارك و ما تحب ثم ما أن تسمع عن أفعاله حتى تصدم
فأفعاله تنفى كلامه تماما
هل يستطيع أحد أنا يفسر لى ذلك ! لماذا نتحدث بكلام متحضر عاقل إسلامي بينما أفعالنا لا يوجد بها أي تحضر أو عقلانية أو إرضاء لله؟
لا أعلم هل يجب أن أثق بالآخر بعد كل هذا وأنى مخطئة فى عدم ثقتى هذه ؟
أم أنى على حق ؟
{لا تطلب منى أن أثق بك فأنا لا أعرفك ........ عذرا فأنا عندي أزمة ثقة }

يتبع

الثلاثاء، 3 مارس 2009

لحظة عقل


لحظة عقل بتخلينا نشوف اللى عايزين نهرب منه بتخلينا ننصف اللى خليناهم السبب فى آلامنا ورمينا عليهم كل جراحنا و همومنا وقلنا إن هما السبب فى الدوامة اللى إحنا فيها ونسينا إن إحنا كمان إخترنا نفس الطريق معاهم

مع إننا ممكن نبقى عارفين من الأول إن الطريق مالهوش نهاية غير الألم ومع ذلك مشينا فيه علشان شوفنا فى أوله لحظة سعادة فرحنا بأوله وإتناسينا آخره يمكن لإن السعادة وحشتنا أوى ومش عارفين نروح لها إزاى أو يمكن لأننا بيبقى كلنا أمل و بنحلم إن نهايته تتغير أو يمكن بناخد منها زاد نقدر نهرب بيه من قسوة الواقع شوية حتى ولو للحظات

بس مش عارفه هل المفروض فعلا لما نشوف لحظة سعادة نجرى عليها ونخطفها واللى يكون يكون ولا............................

بس لأ لحظة العقل بتقول خليك حذر ماتخليش حنينك للسعادة وإشتياقك ليها يخدعك ويخدك فى طريق مش عارفين آخره أو عارفين وبنخدر نفسنا . خلى دايما فيه حدود علشان لو السعادة دى طلعت فعلا مش دايمة وطلعت مجرد لحظة تبقى ذكرى لما تفتكرها تضحك . آه ساعات ممكن تخليك تبكى بس كمان بتخليك تضحك بدل ماتبقى حبل لفيته حولين رقبتك وربطه بإحكام لدرجة إنك مش قادر تفكه ويفضل يخنقك لحد مايقتلك يإما تفضل متعلق فيه طول عمرك

يمكن دالوقتى السؤال هوه إزاى أقدر أحقق المعادلة دي

مالهاش غير حل واحد إننا دايما نخلى ربنا فى قلوبنا ودايما نقول كلمة السر اللى هاتوصلنا للسعادة .... يارب

و أوعى تبعد عنها أو تيأس منها دى هيه اللى هاتفضل أمانك مهما كان الخوف والآلام أسرينك

يارب

الاثنين، 2 مارس 2009

يمكن

يمكن حاجات كتيريمكن هما كمان مظلومين

يمكن هما كمان تعبانين

يمكن الظلام جامد لدرجة إن مابقناش شايفين بعض

يمكن صوت الآهات اللى جوانا عالية لدرجة خلتنا مش سامعين بعض

يمكن بعدنا عن الطريق اللى بنتمناه لنفسنا

يمكن نكون توهنا ومش عارفين نرجع

يمكن نكون عارفين الطريق بس مش قادرين نمشى

يمكن نكون قادرين نمشى بس مش عايزين نمشى لوحدنا

يمكن نكون عايزين ونيس نرجع معاه

يمكن أصلا نكون مش عارفين إحنا عايزين إيه

بس الأكيد إن أيا كان اللى جوانا وأيا كان اللى عايزينه عمره ماهيريحنا و لا هايسعدنا تحقيقه إلا لو كان هوه راضى عنا

محتاجنلك قوى تعبنا وتهنا

يارب