الثلاثاء، 3 مارس 2009

لحظة عقل


لحظة عقل بتخلينا نشوف اللى عايزين نهرب منه بتخلينا ننصف اللى خليناهم السبب فى آلامنا ورمينا عليهم كل جراحنا و همومنا وقلنا إن هما السبب فى الدوامة اللى إحنا فيها ونسينا إن إحنا كمان إخترنا نفس الطريق معاهم

مع إننا ممكن نبقى عارفين من الأول إن الطريق مالهوش نهاية غير الألم ومع ذلك مشينا فيه علشان شوفنا فى أوله لحظة سعادة فرحنا بأوله وإتناسينا آخره يمكن لإن السعادة وحشتنا أوى ومش عارفين نروح لها إزاى أو يمكن لأننا بيبقى كلنا أمل و بنحلم إن نهايته تتغير أو يمكن بناخد منها زاد نقدر نهرب بيه من قسوة الواقع شوية حتى ولو للحظات

بس مش عارفه هل المفروض فعلا لما نشوف لحظة سعادة نجرى عليها ونخطفها واللى يكون يكون ولا............................

بس لأ لحظة العقل بتقول خليك حذر ماتخليش حنينك للسعادة وإشتياقك ليها يخدعك ويخدك فى طريق مش عارفين آخره أو عارفين وبنخدر نفسنا . خلى دايما فيه حدود علشان لو السعادة دى طلعت فعلا مش دايمة وطلعت مجرد لحظة تبقى ذكرى لما تفتكرها تضحك . آه ساعات ممكن تخليك تبكى بس كمان بتخليك تضحك بدل ماتبقى حبل لفيته حولين رقبتك وربطه بإحكام لدرجة إنك مش قادر تفكه ويفضل يخنقك لحد مايقتلك يإما تفضل متعلق فيه طول عمرك

يمكن دالوقتى السؤال هوه إزاى أقدر أحقق المعادلة دي

مالهاش غير حل واحد إننا دايما نخلى ربنا فى قلوبنا ودايما نقول كلمة السر اللى هاتوصلنا للسعادة .... يارب

و أوعى تبعد عنها أو تيأس منها دى هيه اللى هاتفضل أمانك مهما كان الخوف والآلام أسرينك

يارب

ليست هناك تعليقات: